19

כתב קריא

גם אם עד היום הצלחתם להסתדר עם כתב בלתי קריא - מעכשיו צריך להקפיד. סדנה קצרה על חשיבותו של הכתב הקריא.

כתב קריא

מחקרים מצאו קשר בין כתב היד לציונים של תלמידים. כך למשל, מחקר אמריקאי מצא שתלמידים שכתב היד שלהם היה טוב קיבלו ציון גבוה מתלמידי שכתב היה שלהם היה לא טוב.1 מחקר אחר מצא שבשנים האחרונות, מהירות ואיכות כתב היד בקרב תלמידים יורדת בעקבות השימוש הגובר במחשבים. למעשה, מהירות הכתיבה של תלמידים לתואר ראשון זהה לזו של בני 11 הלומדים בבית הספר היסודי.2


כיוון שכתיבת החיבור בבחינה הפסיכומטרית היא בכתב יד, אם כתב היד שלכם אינו קריא, עליכם להשקיע זמן ומאמץ בשיפורו. לא נמליץ לשבת ולכתוב את הא-ב' מחדש או לאמץ דפוסים שאינכם רגילים אליהם, אך בהחלט יש מקום להשקיע בכתיבה איטית, בחשיבה לפני הכתיבה, בהטייה של הדף כך שהטקסט יהיה על השורות ובעירנות לנושא כתב היד. זכרו שבצד השני של החיבור יושבים בודקים אנושיים, שאם ירצו בכך או לא, הם מושפעים מאיכות הטקסט ולא רק ממהותו.


כדי להדגים את חשיבות העניין הנה דוגמה. הטקסט בתמונה הראשונה נכתב במהירות, בצורה יומיומית וללא תשומת לב לתצורתן של האותיות. 


מיד לאחר שסיים, ביקשנו מהכותב שיכתוב את אותו הטקסט, הפעם לאט יותר, תוך הקפדה על הנראות של האותיות. משך הזמן היה מעט יותר איטי אולם שימו לב להבדל המהותי בין הטקסטים. בעוד הטקסט הראשון קשה לקריאה ולעיתים קרובות אינו מובן, הטקסט השני ברור וקריא:



שימו לב לכתב היד ובזמן התרגול וודאו שהטקסט שלכם קריא גם לאחרים.



1 Cornhill, H. & Case-Smith, J. (1996). Factors That Relate to Good and Poor Handwriting, American Journal of Occupational Therapy50: 732-739.

Connelly, V., Dockrell, J. E., & Barnett, J. (2005). The Slow Handwriting of Undergraduate Students Constrains Overall Performance in Exam Essays. Educational Psychology,25(1), 99-107.